Skip to main content

Truth or lie?

Here is a handy little communicative speaking task for advanced level students or very good intermediates (GCSE).

Vérité ou mensonge ?

Students work in pairs and ask each other questions from the list below. The student answering must always say they did the activity. Then the questioner can ask any number of follow-up questions to try to establish if their partner actually did the activity or not. The questioner then has to decide if their partner has told the truth.

As-tu déjà volé quelque chose?
As-tu déjà fait un sport dangereux ?
Es-tu déjà resté dans un hôtel quatre étoiles ?
As-tu déjà  fait du camping en France ?
As-tu déjà  rencontré un personnage célèbre ?
As-tu déjà  gagné une médaille ou un trophée ?
As-tu  déjà mangé des escargots ?
As-tu déjà paru dans un article de journal local ?
As-tu déjà  bu un vin très cher ?
As-tu déjà raté un vol d’avion ?
As-tu déjà  copié les devoirs de quelqu’un d’autre ?
As-tu déjà  joué au golf ?
As-tu déjà  vu un film dans un cinéma en France ?
Es-tu déjà  allé aux Etats-Unis ?
As-tu déjà  été mordu par un chien ?
As-tu déjà  eu un accident de voiture ?
T’es-tu déjà  cassé un bras ou une jambe ?
As-tu déjà  écrit des graffitis sur un mur ?
As-tu déjà  pris le bus ou le train sans payer ?
As-tu déjà  nagé dans une rivière ?
As-tu déjà  tué un animal ?
As-tu déjà refusé de suivre les consignes d’un professeur ?
Es-tu déjà monté à la tour Eiffel ?
As-tu déjà  gagné à la loterie ?

Comments

Post a Comment

Popular posts from this blog

What is the natural order hypothesis?

The natural order hypothesis states that all learners acquire the grammatical structures of a language in roughly the same order. This applies to both first and second language acquisition. This order is not dependent on the ease with which a particular language feature can be taught; in English, some features, such as third-person "-s" ("he runs") are easy to teach in a classroom setting, but are not typically fully acquired until the later stages of language acquisition. The hypothesis was based on morpheme studies by Heidi Dulay and Marina Burt, which found that certain morphemes were predictably learned before others during the course of second language acquisition. The hypothesis was picked up by Stephen Krashen who incorporated it in his very well known input model of second language learning. Furthermore, according to the natural order hypothesis, the order of acquisition remains the same regardless of the teacher's explicit instruction; in other words,

What is skill acquisition theory?

For this post, I am drawing on a section from the excellent book by Rod Ellis and Natsuko Shintani called Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition Research (Routledge, 2014). Skill acquisition is one of several competing theories of how we learn new languages. It’s a theory based on the idea that skilled behaviour in any area can become routinised and even automatic under certain conditions through repeated pairing of stimuli and responses. When put like that, it looks a bit like the behaviourist view of stimulus-response learning which went out of fashion from the late 1950s. Skill acquisition draws on John Anderson’s ACT theory, which he called a cognitivist stimulus-response theory. ACT stands for Adaptive Control of Thought.  ACT theory distinguishes declarative knowledge (knowledge of facts and concepts, such as the fact that adjectives agree) from procedural knowledge (knowing how to do things in certain situations, such as understand and speak a language).

La retraite à 60 ans

Suite à mon post récent sur les acquis sociaux..... L'âge légal de la retraite est une chose. Je voudrais bien savoir à quel âge les gens prennent leur retraite en pratique - l'âge réel de la retraite, si vous voulez. J'ai entendu prétendre qu'il y a peu de différence à cet égard entre la France et le Royaume-Uni. Manifestation à Marseille en 2008 pour le maintien de la retraite à 60 ans © AFP/Michel Gangne Six Français sur dix sont d’accord avec le PS qui défend la retraite à 60 ans (BVA) Cécile Quéguiner Plus de la moitié des Français jugent que le gouvernement a " tort de vouloir aller vite dans la réforme " et estiment que le PS a " raison de défendre l’âge légal de départ en retraite à 60 ans ". Résultat d’un sondage BVA/Absoluce pour Les Échos et France Info , paru ce matin. Une majorité de Français (58%) estiment que la position du Parti socialiste , qui défend le maintien de l’âge légal de départ à la retraite à 60 ans,